Afrika

Det är konstigt med upploppen här, men vi mår bra och är ju inte hotade på något sätt, inte nu iaf. Vi ska ha baren öppen idag och jag jobbar, men tror att det kommer vara jättelugnt. Något vi alla bör tänka på är svälten i Afrikas spets, Somalia, Kenya och Etiopien. En av de värsta på över 60 år. I Kenya finns världens största flyktingläger med över 450 000 människor. Människor vandrar dit i hopp om att få hjälp, men de släpps inte in längre då lägret är fullt, och istället har det uppstått en jätteslum runt omkring. Folk rånas, kvinnor våldtas, människor svälter.
Nu har jag verkligen inte pengar att skänka till hjälporganisationer, men om jag hade det skulle jag ändå vara  lite rädd att skänka. Sedan händelsen med Röda korset har jag tappat lite förtroende för hjälporganisationer och man vet aldrig vart pengarna man skänker går och hur mycket som försvinner på vägen. Detta betyder absolut inte att jag inte tycker att man ska skänka pengar, även om det försvinner mycket så kommer säkert lite fram. Men jag är kluven inför vissa organisationer. Skänk ändå om ni kan till organisationer ni litar på!

Kommentarer
Postat av: johanna

Det är så onödigt det som händer i England nu!! Tycker så synd om er att ni måste vara med om det fast på ett sätt kanske det är bra också att vår generation får vara med om något sånt här, då vi kan lära oss något av det!

Att skänka pengar till organisationer är ju jätte bra och med tanken på det som hände med röda korset så har man ju stärkt kontrollerna för NGO:s (Non-Govenmental organizations). Människorättsrådet har även stärkt kontrollen över vem som får vara med att övervaka de länder som ingår i FN. Kuwait ville tillexempel gå med i Människorättsrådet för att övervaka så att inga andra länder bryter de mänskliga rättigheterna men det blev ganska komplicerat eftersom de själva gjorde det.

Jag skänker pengar till NGO:s som Läkare utan gränser och Amnesty, dem litar jag på!

Puss

2011-08-09 @ 18:19:45
Postat av: Mamma

Älskade stumpa lilla! Var inomhus och gå absolut inte ut och fota några upplopp, det finns det så många andra som gör!!! Du måste vara rädd om dig!!!!!!!

Många kramar och tankar,

Mamma

2011-08-09 @ 23:37:40
Postat av: johanna2

åh johanna vad kul att du kan sånt där, såna där saker vill jag också veta!! vad var det du studerade nu igen?

puuuuuss

2011-08-10 @ 14:58:16
Postat av: johanna

Haha va kul att du tycker det är intressant med mänskliga rättigheter!! Jag studerar Kandidatprogramet i mänskliga rättighetsstudier på Lunds universitet :)

2011-08-11 @ 14:36:50
Postat av: johanna

Puussss

2011-08-11 @ 14:37:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0