Structure and discipline

Gick in och kikade på studera nu för att se vad jag kommit in på, har sökt lite distanskurser för skojs skull om jag skulle vilja börja plugga i höst. Har kommit in på:

Litteraturvetenskap A - 30hp halvfart
Socialpsykologi och mellanmänskliga relationer - 15 hp halvfart
Kriminologi I - 30hp halvfart

Sen är jag reserv i Psykologi 1, 30hp helfart och Freds och konfliktskunskap A, 15hp halvfart. Förstår dock inte var man ser vilken reservplats man är på. Vet inte riktigt vad jag känner, om jag vill plugga eller inte. Måste antingen skaffa ett till jobb eller plugga och ta csnlån, för behöver verkligen pengar nu. Så, vad tycker ni mina vänner och familj att jag ska göra? Jag måste isf plugga två halvfartskurser för att få csnlån tror jag... puuuuuuuuss


Kommentarer
Postat av: Amanda

vad kul!! jag är ju typ studeraexperteN^ ;) du måste läsa en helfartskurs eller två halvfartskurser (dvs 30p helfart) för att få csn som du säger...



jag tycker bara att du ska plugga om du verkligen vill det, känns ju onödigt att ta en massa csn som du måste betala tillbaka om du inte är hundra. fast om du pluggar en kurs som du vet att du kommer att ha användning av i framtiden så är det ju såklart aldrig onödigt :)



reservplats ser du förresten när du går in på ditt antagningsbesked. det står på samma plats där du även kan se om du blivit antaget, under "urval". då står det tex "res 23" som det står på mig. och till höger om "res 23" kanske det står "48" - det är hur många dem tar in på den kursen totalt. då får man ett hum om hur många som måste tacka nej för att du ska komma in!



hoppas jag var till en hjälp! :) Puss <3

2011-07-22 @ 08:53:08
URL: http://amandarizzo.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Kära Stella, Kul att du planerar för studier. Det är alltid nyttigt. Vad du än väljer. Har svårt att råda dig till något. Har ju ingen större erfarenhet av universitetsstudier tyvärr. Har bara pluggat vid Stockholms universitet i början av 80-talet och då var det först Koreanska och Koreas historia och sen lite Engelska. Lycka till med dina val! Idag ska Björn och jag åka ut till Nacka för att äta lite tårta med din söta mor. Bea jobbar på Grönan idag och Miriam är i Uppsala. Sköt om dig! Kramar och hälsningar från oss

2011-07-23 @ 08:33:39
URL: http://gunillasstickblogg.blogspot.com/
Postat av: johanna

Åh va kul att du kommit in!! Men tänk på att man bara får ta csn ett visst antal år, så om du känner om ett år eller fler att du vill börja plugga ett program som kanske är 5 år så kanske du inte kommer kunna ta csn. Men jag tror att man får ta lånet i 6 år. Men jag tycker verkligen att du ska söka jobb på det där mysiga fiket!! Pussspuss

2011-07-23 @ 19:17:36
Postat av: Anonym

Halloj Stella!

Det enda råd du kan få av din gamla moster är att du ska göra det du känner för!

Plugga något som du vill lära dig, all kunskap är värdefull på något sätt. Bestämmer du dig för att jobba så får du ju annan sorts kunskap.

Men,det är klart........ ska man låna pengar så ska det väl vara till något bra kanske????

Kram på dig tjejen och ta hand om dig!

Christina

2011-07-23 @ 20:03:29
Postat av: Mamma

Kära lilla stumpan!

Om det är möjligt så varva studier och arbete. Dvs plugga halvtid och arbeta halv- eller möjligen heltid. Annars kan det lätt bli för isolerat och du är ju ändå i London för att träffa folk och ha kul? Att både plugga heltid och arbeta heltid blir slitsamt i längden. Du ska ju inte bara läsa böcker utan det är en massa skrivuppgifter också. Pröva med bara en kurs och försök istället att få ett jobb till så känner du av nivån på kurserna på univerisetet dvs hur mycket tid du behöver lägga ner på dem. Här kan du läsa mer m lån respektive bidrag:

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/belopp-deltid

Ska bli spännande att höra du hur väljer!

Kram,

Mamma

2011-07-24 @ 10:58:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0